Hangos a sajtó a PISA felmérések eredményeitől. A számok nem szépek, de úgy érzem, eltúlozzák a mértékét, és az okokat illetően az egyik legfontosabbat messze kihagyják: ez pedig a demográfiai átalakulás, a "halmozottan hátrányos helyzetű" emberek növekvő aránya, ami érthető módon a fiatalabb (és ezért iskolaköteles) korosztályban még szembetűnőbb.
Vizsgáljuk meg a cikkeket, állításaikat és vessük össze olyan "makacs dolgokkal", mint a tények, melyeket újságíróként és politikusként is szokás ignorálni.
Ez a két cikk is tipikus, jobbról-balról odaszólogatva:
http://mno.hu/belfold/brutalisan-romlott-a-magyar-diakok-teljesitmenye-1375019
http://hvg.hu/itthon/20161206_PISA_2015_meredek_lejton_a_magyar_kozoktatas_rado_peter
Főleg e két grafikon miatt idézem az amúgy nem pártatlan újságot:
http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=fa420a7d-b227-4e38-81b5-e7b8ec2b32b8&view=1e92b492-81c2-49e9-93fb-75b77725adaf
(kompetencia mérőszámok, 2000-15)
és
http://img1.hvg.hu/image.aspx?id=0cd31ba9-6f73-4abc-9fa4-735f8798913e&view=1e92b492-81c2-49e9-93fb-75b77725adaf
(alulteljesítők aránya, 2000-15)
2009 óta (6 év alatt) átlagosan kb. 20 ponttal (ez 2%-pont, mivel 1000-es skála) romlott a magyarországi diákok teljesítménye.
Ezt nem nevezném brutálisnak, hacsak nem lennék szenzációhajhász politikus vagy újságíró.
Nézzük a számokat:
- 15 éves diákokat mérnek fel: ők 1994-ben ill. 2000-ben születtek.
- 1994-es szülésszám:115 598 (forrás:KSH)
- 2000-es szülésszám: 97 597 - a fentinek kerekítve 84%-a !!! Ez
16%-os csökkenés! Na ez brutális és nem a 2%-os visszaesés a PISA-ban!
De térjünk vissza az eredeti tárgyra, a PISA-számokra.
"A magyar diákok eredménye 2000 és 2006 között egyik területen sem változott jelentősen, a 2009-es évre viszont a szövegértési eredmény kimutathatóan javult, a másik két területen pedig átlagosnak tekinthető pontszámok születtek." - írja az MNO.
Akkor nézzük meg még egyszer a születésszámokat 1985, 1991 és 1994 között:
1985: 130 200 (100%)
1991: 127 201 (98%)
1994: 115 598 (89%)
Azért itt is van visszaesés, de nem olyan jelentős mértékben, mint 1994 és 2000 között. Amúgy akik 2009-ben voltak 15 évesek, azok 2000-2002 között tanultak meg olvasni, pont az első Orbán-kormány idején - és nekik javult a szövegértésük :)
A 2009-es és 2015-ös számok összehasonlításánál nézzük, hogy hogyan változhatott a hátrányos helyzetű gyermekek aránya - ami eléggé erősen korrelál az etnikai hovatartozással.
Nézzük a demográfiai elemzéseket:
http://barankovics.hu/cikk/modern-nyomorusag-roma-muhely/az-ovodatol-az-egyetemig-romak-az-oktatasban
"Roma tanulók becsült aránya ..." (általános iskolákban)
2005/2006: 11,63%
2008/2009: 13,26% (+1,62%-pont)
és ezt:
http://valasz.hu/itthon/roma-nepessegrobbanas-a-hvg-meglepo-terkepet-kozol-111229
e szerint 2014-15-ben: 15% a romák aránya az iskolákban
Azaz a kérdéses időszakban (2009-2015) ezen források szerint kb. 2%-kal nőtt a romák aránya az iskolákban. Persze végletes egyszerűsítés lenne erre visszavezetni azt a másik 2%-ot, hiszen a romák között sem mindenki hátrányos helyzetű, és a hátrányos helyzetű diákok sem teljesítenek mind rosszul, de az erős statisztikai korreláció kimutatható.
Mindezek mellett biztos, hogy a közoktatásban sem megy minden jól, mert feladat lenne pont integrálni a leszakadókat, felzárkóztatni a romákat (ám ezt a most leghangosabban felhördülők barátainak sem sikerült 2002-2010 között megvalósítaniuk).
Az is gond, hogy mivel az EU munkaerőpiaci korlátozásai pont az utóbbi években szűntek meg Magyarországgal szemben, a pedagógusok egyre nagyobb hányada megy el "mosogatni Londonba".
Ezzel együtt ezeket az eredményeket nem szabad félvállról venni, és dolgozni kell a javításukon...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges